MELAYU KAN AKU..

BLOG YANG AKAN MENGGUNAKAN HAMPIR 99% BAHASA MELAYU DALAM TULISAN DAN KARANGANNYA..CINTAI BAHASA KEBANGSAAN..HEHE

h

ARSENAL..GUNNERS..THE PRIDE OF LONDON.!

DISABLE HIGHLIGHT

Tuesday, November 16, 2010

TRAGEDI LILIN..!

Assalamualaikum..
Bile bace post Haziqah Ramli pasal kisah kebakaran die tuh..yess aku teringat benda yg same happen to aku n abg aku ..aqie..meh dgar aku bercerita..
Mase tu kami sekeluarga menetap d sebuah umah kedai d Senawang..time tu family aku ade laa menjalankan perniagaan runcit skit2..sebuah kedai runcit berdaftar dgn SSM berlabel “Shahrima Niaga"..Kirenye pade mase tu..kedai kami nie femes lah dalam area jajahan kampong aku nie..kampong sebelah pon carik barang dapo kat kedai kami nie..
Kecik2 kau kawan..besar2??

     Nk djdikan crite..tragedi nie dalam tahun 1997 kot..time tu aku 6 thun n abg aku darjah 2 x silap..time tu kami plan nk main khemah2 la konon..so aku n abg aku(aqie) nie..1st step..g masuk kedai bapak kami n curik lilin nk buat main mase bekemah nnt..ade la 2 batang kami curik..haha..so lpaz tu..g masuk bilik akak kami..(bkhemah bwah katil jee)..lepas da buat 1 dose..kami g siapkan peralatan2 yg dperlukan..cume 2 biji bantal yg kami bawa semasa "perkhemahan" tu..haha..siap perkakas ..kami mule bekhemah..duk baring bawah katil tu(katil tu tinngi..ade ruang)..so bwah katil mst la gelap kn..so kami mula menagih khidmat lilin curi tadi..haha..dah brape mnit..mak panggil kami ajak mkn..kami pon keluar dari "tapak perkhemahan" n pg kepada emak..


dalam beberapa ketika kami meninggalkn "khemah" kami td..mak bersuara.."mak ade bau getah terbakar lah.!!"..kemudian pda ketika tu jgk ade si pengedar ais krim Wall's hntar stock eskerim kat kedai bapak aku tuh pon ckp.."aiyoo akak..ade bau bakarr oo"..kata2 mereka bermain d benak aku..aku dan aqie dah mula saling berpandangan..otak aku mula ligat..kami pasang lilin n bilik tu mmg beralaskan tikar getah..jadi mak mmg xsalah kalau ade terbau getah terbakar..


kami diamkan diri..


shhh..
shh...
 beberapa saat kemudian..


jeritan+ketakutan..


             API!!API!!API!!!API!!!


     oh...jangkaan kami betul..kami terlupa memadam lilin yg kami gunakan semasa "perkhemahan" tadi..
dgn kadar yg cukup segera kami menyorokkan diri..dari situ dapat aku lihat..api marak mula membakar segenap ruang bilik..katil kakak sudah kelihatan seperti kayu api yg sudah diguna..lantai penuh dgn cairan dari tikar getah..siling sudah gelap seumpama awan mendung yg ingin mencurahkan hujan yg lebat..Bilik sudah dipenuhi asap umpama semburan nyamuk aedes oleh jabatan kesihatan..


     aku dpat lihat..si cina pekerja wall's tadi bkan main cekap jadi "bomba bidan terjun"..berulang kali aku lihat dia keluar masuk ke dalam bilik air mengendong baldi berisi air..proooosshhh!!!dijirusnya api tadi..
kebetulan pak ngah aku yg ade singgah rumah kami pon hulurkan bantuan..api marak mula berjaya dikawal..


Beberapa Minit selepas api berjaya ditewaskan..

  • Kami kluar dari pusat penyembunyian..
  • bilik dipenuhi abu dari katil yg hangus terbakar..
  • sang api meninggalkan cenderamata cat kaler hitam d dinding dan siling bilik..
  • Cine wall's tu tersengguk2 kepenatan..
  • Pak Ngah aku tangannye melecur terok..
  • Mak nangis..

"aku dan abg merenung nasib"
     Bilik hangus serba serbi..kami dimarahi oleh pak ngah+Cina Eskerem tu+mak n kakak2..tu kami x takot sgt..
yg berlegar d minda mase tu of coz tunggu ayah balik keje..ape hukuman ayah kat kami???..
Ayah balik..oh yaaa!!!!!!!TERIMA KASIH LAPORAN DITERIMA!

zupp!!!!zapppp!!!!zippp!!!!!!!..zipppppppppppppppppppoo!!!!!

     Tali Pinggang jenama Bonia bapak dgn megah hinggap ke tubuh kami dua 
beradik..Modal nk selamatkan diri..yaa..!!melalak kuat2..bile dah tgok anaknye merengek2 nie..biaselah..naluri ibu kn..mule lah pujuk ayah dan selamatkan kami dari terus disebat..heheee..tq maa!!hasil sebatan tu bertahan jgk laa sakitnye utk beberapa jangka waktu..haha..

     bile ingat balik..kelakar..!!!selepas kejadian itu..selepas beberapa bulan kejadian itu..kami sekeluarga berpindah ke sebuah rumah baru yakni yg kami diami sehinnga kini..apa2 pon..MAAF AYAH..MAK N KAKAK2 KERANA KENAKALAN KAMI..=)



AKU N AKIE..

2 comments:

  1. HAHAHAHA, lagi nice cerita awk faiz,terbakar bilil.hehehe tak macam i la en, meja je terbakar :D tak boleh blah awk lelaki pun main khemah2 eh.hahahaha, nasib lah awk tak pape kan :DD

    ReplyDelete
  2. haha..laki lah main khemah2..anak gadis main masak2..hahaha..tuh la pasal..xpape cume badan berbirat je laa kne sebat kn..hahaha

    ReplyDelete